Przejdź do głównej zawartości

MIĘDZY PRZESZŁOŚCIĄ A DNIEM DZISIEJSZYM


Lektury obowiązkowe przewidziane do omówienia w podstawie programowej dla klas starszych szkoły podstawowej zdecydowanie nie sprzyjają rozwojowi czytelnictwa wśród młodych ludzi. To teksty trudne i często anachroniczne. Przebrnięcie przez warstwę językową „Quo vadis”, „Syzyfowych prac” czy „Pana Tadeusza” to dla trzynasto-  i czternastolatków wysiłek wręcz heroiczny. Jak zatem oswajać szkolne lektury? W jaki sposób sprawić, by uczniowie chcieli odnaleźć w nich coś dla siebie. Kluczem może być próba budowania pomostu między światem minionym a współczesnym, szukanie powiązań, analogii, wartości nieprzemijających. Tak właśnie staram się pracować, a z pomocą przychodzi też myślenie krytyczne.

Podsumowując pracę z balladą A. Mickiewicza „Świtezianka” w klasie 7, zapytałam uczniów, czy temat podjęty przez poetę i przesłanie zawarte w tekście są dziś nadal aktualne. Posłużyliśmy się RUTYNĄ WIDZĘ – MYŚLĘ – ZASTANAWIAM SIĘ .






Następnie  staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie, czy kara, którą otrzymał Strzelec była adekwatna do jego winy. I tu znowu pojawiło się sporo analogii do współczesności – uczniowie mówili o dzisiejszym systemie sprawiedliwości, który nie przewiduje kary za zdradę i o tym, że natura ludzka bez względu na czasy pozostaje jednak niezmienna. Pojawiła się też dość pesymistyczna diagnoza współczesności – obecny świat skupiony na wartościach materialnych sprzyja nieuczciwości, potęguje chęć szybkiego zaspakajania pragnień.

Na koniec lekcji powróciliśmy na chwilę do „Dziadów” cz. II (omawianych przed „Świtezianką”) i poszukaliśmy tego, co wspólne dla obu tekstów Mickiewicza oraz tego, co je różni. Wykorzystaliśmy RUTYNĘ DOUBE-BUBBLE.




Podobnej oceny współczesności próbowałam dokonać z 8-klasistami, omawiając „Quo vadis”. Tym razem z pomocą RUTYNY 5 x DLACZEGO szukaliśmy odpowiedzi, dlaczego powieść osadzona w realiach starożytnego Rzymu również w XXI wieku pozostaje aktualna. Uczniowie pracowali w grupach, a wyniki swojej pracy zapisali w chmurze (lekcja przypadła akurat na czas edukacji zdalnej).

Warto zwrócić uwagę na to, w jak różny sposób potraktowali temat. Jednak bez względu na wskazaną przez nich praprzyczynę problemu, wnioski, które wyciągnęli, wydają się bardzo trafne i dojrzałe.



Postawy MK, które rozwijaliśmy na obydwu lekcjach:

  •   Potrafisz analizować, tworzyć hipotezy oceniać
  •   Tworzysz logiczne powiązania
  •   Myślisz o konsekwencjach

 

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

ROZPRAWKA - ĆWICZENIA

Czy Wasi uczniowie, pisząc rozprawkę, również, zamiast zaproponować argument potwierdzający tezę, od razu przechodzą do przykładów z literatury? Moi zapominają też czasem o wnioskach cząstkowych - po dowodzie zilustrowanym przykładem.  W prezentacji zebrałam kilka ćwiczeń doskonalących redagowanie rozprawki na egzaminie ósmoklasisty.  Zamieściłam też wzorcową rozprawkę, ponieważ uważam, że czytanie przykładowych  prac jest równie dobrą nauką, co pisanie własnych tekstów.  PREZENTACJA Z ĆWICZENIAMI

Szybkie powtórki przed egzaminem

Szybkie powtórki przedegzaminacyjne przygotowane w genial.ly. Co prawda w ubiegłym roku, ale dostosowałam je nieco do tegorocznych wymagań egzaminacyjnych.  Do pobrania stąd: POWTÓRKA 1 POWTÓRKA 2   POWTÓRKA 3

STRESZCZENIE LOGICZNE na egzaminie ósmoklasisty

Jednym z zadań, które pojawiają się na egzaminie ósmoklasisty jest uzupełnienie zdań stanowiących streszczenie tekstu popularnonaukowego. Zadanie to nastręcza jednak nie lada trudności i często uczniowie wykonują je w sposób błędny, nie zachowując odpowiedniego stopnia uogólnienia. Poniżej przedstawiam krótki instruktarz - jak wykonać prawidłowo streszczenie, a także kilka zadań praktycznych, które pozwolą przećwiczyć tę niełatwą umiejętność.  INSTRUKCJA znajduje się  TU ZESTAW ĆWICZEŃ jest  TU