SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
Powiązanie z
wcześniejszą wiedzą
Uczniowie przeczytali lekturę i są po cyklu lekcji
poświęconych powieści Aleksandra Kamińskiego - scharakteryzowaliśmy głównych
bohaterów, omówiliśmy warunki życia w okupowanej Warszawie, sposoby walki z
okupantem – Mały Sabotaż i działania dywersyjne, przebieg i skutki akcji pod
Arsenałem, wpływie wojny na młode pokolenie Polaków, wykonywaliśmy też liczne
ćwiczenia utrwalające treść lektury.
Cel lekcji
Uczeń:
ü
utrwala treść lektury,
ü
przyporządkowuje tekst do konkretnego nurtu
literatury,
ü
rozumie różnicę między beletrystyką a literaturą
faktu,
ü
argumentuje - potrafi uzasadnić przynależność
„Kamieni na szaniec” do literatury faktu,
ü
pracuje i sprawnie komunikuje się w grupie.
Kryteria sukcesu
Po lekcji uczeń będzie potrafił:
ü
zdefiniować, czym jest literatura faktu,
ü
uzasadnić, dlaczego powieść A. Kamińskiego
przynależy do tego nurtu.
Pytanie kluczowe
Dlaczego książka
Aleksandra Kamińskiego należy do literatury faktu?
Metody i techniki
ü
praca ze słownikiem terminów literackich,
ü
puzzle trimino
ü
narzędzia TIK – Wordwall, QR kody
ü
karty pracy
Formy pracy
ü
praca w grupach
Przebieg lekcji
1.
Podanie tematu i celów lekcji.
2.
Określenie pytanie kluczowego.
3.
Omówienie najważniejszych zasad pracy w grupie
na stacjach zadaniowych.
4.
Podział uczniów na 5 grup przy pomocy aplikacji
Wordwall.
5.
Praca uczniów w grupie. Wykonywanie zdań
znajdujących się na pięciu stacjach i wypełnianie kart pracy.
6.
Wspólne zebranie wniosków i uzasadnienie
twierdzenia, że „Kamienie na szaniec” są przykładem literatury faktu.
7.
Zadanie domowe
Dokonaj porównania książki A. Kamińskiego z
powieścią historyczną H. Sienkiewicza. Dlaczego „Quo vadis” zaliczamy do
beletrystyki? Przypomnij sobie, jakie inne lektury obowiązkowe nawiązują do
prawdziwych wydarzeń i postaci.
Komentarze
Prześlij komentarz