Przejdź do głównej zawartości

Oskar i Mały Książę - dwaj bohaterowie


Po omówieniu utworu Antoine’a de Saint-Exupery’ego postanowiłam wrócić jeszcze na moment do ulubionej lektury moich uczniów z ubiegłego roku, czyli „Oskara i pani Róży”  i porównać obu bohaterów.

Lekcję rozpoczęłam od rutyny WIDZĘ, MYŚLĘ, ZASTANAWIAM SIĘ…

Moi 7-klasiści, podobnie jak ja, raczkują dopiero w myśleniu krytycznym (kilka rutyn już znają, ale z tą pracowali po raz pierwszy), jednak świetnie sobie poradzili.

Widzieli – dwoje dzieci z problemami; dwóch samotnych chłopców; dwóch bohaterów, którzy mieli swoje Róże; dwoje dzieci, które musiały umrzeć…

Myśleli, że odnaleźli sens życia, że znaleźli prawdziwych przyjaciół, że obydwoje mieli kogoś, kogo kochali; że los ich mocno doświadczył…

Zastanawiali się nad tym, czy bohaterowie gdyby się spotkali, to by się polubili; czy ich doświadczenia życiowe sprawiły, że nadal są dziećmi; dlaczego musieli tak wcześnie umrzeć…

Następnie w grupach uczniowie zapisywali to, co łączy bohaterów, mieli wypisać jak najwięcej podobieństw (burza mózgów – 7min).

Po tym czasie, stosując rutynę WINDA, prezentowali wyniki grupowych przemyśleń. Sami byli zaskoczeni tym, jak wiele łączy te postaci, a także same książki. 

Wskazywali:

- podróż (Mały Książę podróżuje w sensie dosłownym, Oskar zaś odbywa podróż przez życie)

- dorosłych przyjaciół i jednocześnie życiowych przewodników (Pilot i pani Róża)

- odnalezienie przyjaciół i miłości

- samotność, ciekawość świata

- wyobraźnię 

- obecność kłamstwa w obu utworach

- konfrontację świata dzieci i świata dorosłych

- złote myśli obecne w książce

Na koniec uczniowie samodzielnie tworzyli notatkę. 

Można też skorzystać z gotowej karty pracy (do uzupełnienia).

DO POBRANIA TU

Na koniec dodam tylko, że myślenie krytyczne naprawdę działa, widać zaangażowanie uczniów, ich samodzielność. Przez całą lekcję nie usłyszałam rozmów niezwiąznych z tematem. 

 

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

ROZPRAWKA - ĆWICZENIA

Czy Wasi uczniowie, pisząc rozprawkę, również, zamiast zaproponować argument potwierdzający tezę, od razu przechodzą do przykładów z literatury? Moi zapominają też czasem o wnioskach cząstkowych - po dowodzie zilustrowanym przykładem.  W prezentacji zebrałam kilka ćwiczeń doskonalących redagowanie rozprawki na egzaminie ósmoklasisty.  Zamieściłam też wzorcową rozprawkę, ponieważ uważam, że czytanie przykładowych  prac jest równie dobrą nauką, co pisanie własnych tekstów.  PREZENTACJA Z ĆWICZENIAMI

Szybkie powtórki przed egzaminem

Szybkie powtórki przedegzaminacyjne przygotowane w genial.ly. Co prawda w ubiegłym roku, ale dostosowałam je nieco do tegorocznych wymagań egzaminacyjnych.  Do pobrania stąd: POWTÓRKA 1 POWTÓRKA 2   POWTÓRKA 3

STRESZCZENIE LOGICZNE na egzaminie ósmoklasisty

Jednym z zadań, które pojawiają się na egzaminie ósmoklasisty jest uzupełnienie zdań stanowiących streszczenie tekstu popularnonaukowego. Zadanie to nastręcza jednak nie lada trudności i często uczniowie wykonują je w sposób błędny, nie zachowując odpowiedniego stopnia uogólnienia. Poniżej przedstawiam krótki instruktarz - jak wykonać prawidłowo streszczenie, a także kilka zadań praktycznych, które pozwolą przećwiczyć tę niełatwą umiejętność.  INSTRUKCJA znajduje się  TU ZESTAW ĆWICZEŃ jest  TU