Na ostatniej prostej przed kwietniowym sprawdzianem warto raz jeszcze przećwiczyć z ósmoklasistami pisanie zaproszenia. W tym jakże prostym użytkowym teście potrafi aż roić się od uczniowskich błędów, dlatego by ich na nie uwrażliwić, proponuję wcielenie się w rolę egzaminatorów.
Zaczynamy od powtórzenia elementów charakterystycznych dla tej formy. W tym celu wykorzystuję chmurę wyrazową w kształcie dłoni - każdy palec oznacza jeden element zaproszenia.
NADAWCA - KTO ZAPRASZA?
ADRESAT - KOGO ZAPRASZA?
OKOLICZNOŚCI - NA CO ZAPRASZA?
MIEJSCE - GDZIE?
CZAS - KIEDY I O KTÓREJ GODZINIE?
DWA ARGUMENTY - DLACZEGO ZAPRASZA?
Następnie rozdaję uczniom kart pracy z trzema wersjami tego samego zaproszenia (dokładnie takie samo polecenie znalazło się na ubiegłorocznym egzaminie). Ich zadaniem jest znaleźć w nich błędy. Przed przystąpieniem do pracy przypominam jeszcze, czym jest błąd merytoryczny (bo z pewnością takie pytanie padnie).
Karta pracy znajduje się tu: https://docs.google.com/document/d/1v0RIlf5ur2aqZ5cMxwUEe6qILSezkiv760NzPFVQ8L8/edit?usp=sharing
Kiedy uczniowie skończą pracę, wskazujemy wspólnie błędy, które znalazły się w zaproszeniach i przyznajemy punkty (zgodnie z ocenianiem proponowanym przez CKE).
Na koniec uczniowie sami redagują zaproszenie. Moje polecenie brzmiało:
Zredaguj zaproszenie, w którym zaprosisz koleżanki i kolegów z Twojej szkoły na przedstawienie oparte na wybranym przez Ciebie micie greckim. Zachęć do przybycia na to wydarzenie dwoma argumentami, odwołaj się w nich do treści mitu.
Komentarze
Prześlij komentarz