Jeszcze niedawno świetnie bawiłam się, czytając "Pana Tadeusza" (a właściwie słuchając audiobooka). Niestety, potem przyszedł czas żmudnej pracy przy omawianiu lektury. Początkowy entuzjazm szybko przerodził się w niechęć, która dotyczyła nie tyle mnie, co moich uczniów.
I trudno im się dziwić...Jak wiemy, okiełznanie "Pana Tadeusza" to nie lada wyczyn. By sprostać temu zadaniu i oswoić bohaterów książki, zaproponowałam ósmoklasistom ćwiczenie polegające
na przygotowaniu informacji o wylosowanym bohaterze. Byliśmy już właściwie po dwutygodniowej pracy z lekturą, więc zadanie (przynajmniej mnie) wydawało się do zrobienia.
Informacje miały być tak przygotowane, by stanowiły zagadkę dla pozostałych. W tym celu uczeń:
- po pierwsze: w najprostszy sposób opisywał bohatera, podawał podstawowe informacje na jego temat (zagadka za 1 punkt);
- po drugie: podawał informację nieco trudniejsze do odgadnięcia, które obejmowały wydarzenie, w którym dana postać brała udział (zagadka za 2 punkty);
- po trzecie - odszukiwał cytat z lektury dotyczący bohatera (zagadka za 3 punkty).
Przykład po linkiem: https://docs.google.com/document/d/1cZoKGCPv_vkzGIpEa27WitccsbKG649tuHUHwdQaBjE/edit?usp=sharing
Każdy uczeń na forum klasy prezentował swoje zagadki.
Następnie, tak przygotowane przez uczniów dokumenty można pociąć i podzielić na trzy zestawy (osobno pytania za 1, 2 i 3 punkty). Uczniowie losują i odgadują, o jakim bohaterze mowa, jednocześnie sami decydują, z którego stosiku będą ciągnąć pytania. W zależności od tego, ile punktów zdobędą, taką ocenę otrzymają. Moi uczniowie losowali po trzy karteczki, a dodatkowe trzy punkty dostawali za poprawnie merytorycznie i formalnie przygotowane informacje o bohaterze.
Zadanie okazało się trudne, a dodatkowo zabiera sporo czasu. W związku z tym opracowałam jego alternatywną wersję. Z informacji przygotowanych przez uczniów stworzyłam karty pracy dla grup.
https://docs.google.com/document/d/1IGaGQEZiuppDcD-oZ5rUx4ybacoRTMxLZJqEbSk-8ag/edit?usp=sharing
Komentarze
Prześlij komentarz