Przejdź do głównej zawartości

Okiełznać "Pana Tadeusza"


Jeszcze niedawno świetnie bawiłam się, czytając "Pana Tadeusza" (a właściwie słuchając audiobooka). Niestety, potem przyszedł czas żmudnej pracy przy omawianiu lektury. Początkowy entuzjazm szybko przerodził się w niechęć, która dotyczyła nie tyle mnie, co moich uczniów.
I trudno im się dziwić...Jak wiemy, okiełznanie "Pana Tadeusza" to nie lada wyczyn. By sprostać temu zadaniu i oswoić bohaterów książki, zaproponowałam ósmoklasistom ćwiczenie polegające
na przygotowaniu informacji o wylosowanym bohaterze. Byliśmy już właściwie po dwutygodniowej pracy z lekturą, więc zadanie (przynajmniej mnie) wydawało się do zrobienia.
 
Informacje miały być tak przygotowane, by stanowiły zagadkę dla pozostałych. W tym celu uczeń:

  • po pierwsze: w najprostszy sposób opisywał bohatera, podawał podstawowe informacje         na jego temat (zagadka za 1 punkt);
  • po drugie: podawał informację nieco trudniejsze do odgadnięcia, które obejmowały wydarzenie, w którym dana postać brała udział (zagadka za 2 punkty);
  • po trzecie - odszukiwał cytat z lektury dotyczący bohatera (zagadka za 3 punkty).

Przykład po linkiem: https://docs.google.com/document/d/1cZoKGCPv_vkzGIpEa27WitccsbKG649tuHUHwdQaBjE/edit?usp=sharing

Każdy uczeń na forum klasy prezentował swoje zagadki.

Następnie, tak przygotowane przez uczniów dokumenty można pociąć i podzielić na trzy zestawy (osobno pytania za 1, 2 i 3 punkty). Uczniowie losują i odgadują, o jakim bohaterze mowa, jednocześnie sami decydują, z którego stosiku będą ciągnąć pytania. W zależności od tego, ile punktów zdobędą, taką ocenę otrzymają. Moi uczniowie losowali po trzy karteczki, a dodatkowe trzy punkty dostawali za poprawnie merytorycznie i formalnie przygotowane informacje o bohaterze.

Zadanie okazało się trudne, a dodatkowo zabiera sporo czasu. W związku z tym opracowałam jego alternatywną wersję. Z informacji przygotowanych przez uczniów stworzyłam karty pracy dla grup.

https://docs.google.com/document/d/1IGaGQEZiuppDcD-oZ5rUx4ybacoRTMxLZJqEbSk-8ag/edit?usp=sharing





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

ROZPRAWKA - ĆWICZENIA

Czy Wasi uczniowie, pisząc rozprawkę, również, zamiast zaproponować argument potwierdzający tezę, od razu przechodzą do przykładów z literatury? Moi zapominają też czasem o wnioskach cząstkowych - po dowodzie zilustrowanym przykładem.  W prezentacji zebrałam kilka ćwiczeń doskonalących redagowanie rozprawki na egzaminie ósmoklasisty.  Zamieściłam też wzorcową rozprawkę, ponieważ uważam, że czytanie przykładowych  prac jest równie dobrą nauką, co pisanie własnych tekstów.  PREZENTACJA Z ĆWICZENIAMI

Szybkie powtórki przed egzaminem

Szybkie powtórki przedegzaminacyjne przygotowane w genial.ly. Co prawda w ubiegłym roku, ale dostosowałam je nieco do tegorocznych wymagań egzaminacyjnych.  Do pobrania stąd: POWTÓRKA 1 POWTÓRKA 2   POWTÓRKA 3

STRESZCZENIE LOGICZNE na egzaminie ósmoklasisty

Jednym z zadań, które pojawiają się na egzaminie ósmoklasisty jest uzupełnienie zdań stanowiących streszczenie tekstu popularnonaukowego. Zadanie to nastręcza jednak nie lada trudności i często uczniowie wykonują je w sposób błędny, nie zachowując odpowiedniego stopnia uogólnienia. Poniżej przedstawiam krótki instruktarz - jak wykonać prawidłowo streszczenie, a także kilka zadań praktycznych, które pozwolą przećwiczyć tę niełatwą umiejętność.  INSTRUKCJA znajduje się  TU ZESTAW ĆWICZEŃ jest  TU